متوسط طول روز در سیاره زهره چقدر است؟

جمعه 1 تیر 1397 - 11:05
کد مطلب: 957656
سیاره زهره

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوعی ابر گرانشی کمان شکل می‌تواند چند دقیقه به طول روز سیاره زهره اضافه یا کم کند.

به گزارش ایسکانیوز، وقتی این ابر گرانشی کمانی شکل بر فراز کوهستان‌های زهره قرار می‌گیرد، باعث افزایش چند دقیقه‌ای روز در این سیاره می‌شود. این امر می‌تواند توضیحی برای تغییرات در چرخش این سیاره باشد که در سال‌های اخیر توسط فضاپیماها به ثبت رسیده است.

زهره با سرعتی بسیار آرام می‌چرخد، 243 روز زمینی طول می‌کشد تا این سیاره یک چرخش کامل انجام دهد.

به گفته توماس ناوارو، متخصص سیارات از دانشگاه کالیفرنیا، در دو ماموریت «زهره» و «ماژلان» مدت زمان یک شبانه روز در سیاره زهره اندازه‌گیری‌ شد؛ این دو ماموریت به فاصله 16 سال زمینی از یکدیگر انجام شدند اما نتایج تفاوت هفت دقیقه‌ای را نشان می‌داد.

ناوارو گفت: «می‌دانیم که متوسط طول روز در زهره چقدر است اما نمی‌دانیم نوسانات در سرعت چرخش بر مدت زمان روز تاثیر می‌گذارد یا خیر».

مطالعه و بررسی زهره کار دشواری است چراکه در لایه‌ای از ابرهای ضخیم اسید سولفوریک پوشانده شده است.

برخلاف سرعت آرام چرخش سیاره، ایر ابرها با سرعت زیادی، تقریبا چهار تا پنج روز زمینی، به دور زهره می‌چرخند.

اخیرا موجی عظیم‌الجثه 10 هزار کیلومتری به شکل کمان در اتمسفر زهره شناسایی شده است که بر فراز ناحیه «آفرودیت ترا»، فلاتی بزرگ به اندازه آفریقا در منطقه استوایی زهره، قرار دارد.

این موج با اتمسفر زهره نمی‌چرخید بلکه همزمان با سطح این سیاره حرکت می‌کند. به گفته دانشمندان این ابرهای گرانشی بر مدت زمان طول روز سیاره زهره تاثیر می‌گذارند.

منبع: آنا

201

31 / 165

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

اخبار پر بازدید